Follow je lah..


Khamis, 24 April 2008

BN Perlu Bimbang


Mereka di kalangan pemimpin BN terutamanya hari ini terlalu bimbang. Kebimbingan itu mereka terpaksa disembunyi agar pembangkang dan rakyat tidak memandang rendah kepada mereka. Mengapa tidaknya, apabila kata dua yang dikeluarkan oleh Anwar berkaitan peralihan kuasa kerajaan BN, hati mereka gundah-gulana.

Berikut adalah kata-kata Anwar "Apabila ahli Parlimen Sabah menarik diri dari Barisan Nasional (BN) pada malam ini, esok juga BN akan tumbang dan Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi akan jadi Ketua Pembangkang!"

Memang sekarang BN terumbang-ambing seperti nyawa dihujung tanduk. Peluang ini harus diambil oleh pembangkang. Malah, kata dua Anwar seperti itu tidak boleh dipandang remeh dan ringan oleh BN. Biarpun Najib memberitahu bahawa kenyataan itu adalah permainan politik, tetapi permainan ini bukanlah boleh dimain sembarangan.

Kesetiaan ahli Parlimen BN Sabah diragui. Biarpun beberapa kali Dolah sanggup ulang alik ke Sabah demi melayan kehendak BN Sabah, Dolah sudah pun dipermain-mainkan. Kemungkinan pelbagai permintaan BN Sabah kepada kerajaan pusat adalah perangkap yang disediakan khusus untuk BN tumbang. Maka Dolah telah masuk perangkap mereka. Lebih bahaya lagi jika permintaan-permintaan BN Sabah seperti meramaikan mereka dalam kabinet adalah perangkap Anwar Ibrahim.

Belum sempat mereka (UMNO-BN) menunggu bulan Disember untuk membuat koreksi parti, bulan September sudah boleh kehilangan kuasa. Jatuhnya kecemerlangan BN adalah pada zaman pimpinan Dolah Badawi. Beliau selepas kejatuhan itu wajar menjadi ketua pembangkang. Itupun jika ahli UMNO-BN masih memerlukan Dolah sebagai nakhodanya.

Perubahan politik Kah Choon wajar dilihat sebagai petanda awal kepada era berpaling tadah. Kah Choon yang menjadi orang pertama berpaling tadah akan diteladani oleh ahli BN yang lain. Teladan yang baik mesti dicontohi lagi-lagi BN tidak mengenakan pun sebarang tindakan disiplin tegas kepada beliau.

Ahli Parlimen Sabah menanti masa untuk mereka keluar dari parti BN. Demi kepentingan rakyat Sabah dan rakyat Malaysia amnya mereka perlu berubah. Semoga mereka bersama arus gelombang semenanjung membawa keadilan dan kebajikan. "Sudah tiba masanya rakyat Sabah menerima perubahan dengan menyokong Pakatan Rakyat," Anwar Ibrahim.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan