Follow je lah..


Sabtu, 26 April 2008

Ada Lagi Besar Dari Keris

Begitulah UMNO, kuman di seberang lautan nampak, gajah di depan mata tak nampak. Dalam keterlanjuran Hishammudin (Hisham) mengangkat keris, baru kini disedari sejak beberapa tahun yang lalu. Ulasan mohon maafnya ialah "Saya minta maaf pada orang bukan Melayu kerana telah menakut-nakutkan mereka dan kepada orang Melayu kerana gagal mempertahankan simbol warisan orang Melayu." Ini hanya remeh berbanding dengan segala dosa atau kesalahan UMNO terhadap agama, raja, dan negara.

Isu penderhakaan UMNO terhadap Yang Di Pertuan Agong tempoh hari adalah kesalahan yang lebih besar daripada kesalahan menjulang sebilah Keris Panca Warisan. Mereka dengan terangan mengingkari kekuasaan Raja dan Sultan dalam isu perlantikan Menteri Besar. Malah mereka menghina Istana dan tergamak menyamakan Agong kepada binatang. Sehingga hari ini, tiada maaf yang diungkapkan pun.

Sama juga dalam isu krisis kehakiman, BN yang bongkak menafikan memohon maaf pada kezaliman mereka kepada keadilan negara. Sanggahan pembangkang selama ini berhubung berlaku rasuah dan penyalahgunaan kuasa dalam mahkamah telah terjawab oleh Dolah sendiri. Akhirnya mereka menubuhkan Suruhanjaya Perlantikan Kehakiman kononya membaiki kelemahan. Perbicaraan kes bunuh Altantuya angkara ahli UMNO pula telah membusukkan hubungan Malaysia-Mongolia. Sharibuu melahirkan kehampaan kepada negara. Kenapa sukar memohon maaf?

Jika Hisham memohon maaf menjulang keris kerana kaum dan warisan bukan kerana hukum haram dalam Islam, dosanya belum lagi diampunkan. Sedarilah bahawa menjadi kesalahan bagi umat Islam mengangkat dengan niat menakutkan kepada orang lain. Oleh kerana agenda mereka adalah agenda warisan melayu, mereka tidak dapat melihat kesalahan itu dari persepsi Islam iaitu agama anutan mereka sendiri.

Jika mereka memikirkan kesalahan dari perspektif Islam, meletakkan kalung bunga di Tugu Negara sebagai penghormatan jua satu kesalahan dan dosa sepertimana dilakukan oleh Dolah. Dengan terang-terangan Dolah berbuat demikian dan melanggar fatwa yang dikeluarkan. Sila rujuk dibawah:

ENAKMEN PENTADBIRAN UNDANG-UNDANG ISLAM 1991 (Enakmen 3/91) FATWA DI BAWAH SEKSYEN 36 Fatwa berikut yang dibuat oleh Mufti Negeri di bawah subseksyen 36 (1) Enakmen Pentadbiran Undang-Undang Islam 1991 setelah diluluskan oleh Jawatankuasa Perundingan Hukum Syarak menurut subseksyen 39 (6) Enakmen itu adalah disiarkan menurut subseksyen 36(2) Enakmen itu: “Meletakkan kalungan bunga di Tugu Peringatan sempena upacara sambutan Hari Pahlawan dan upacara-upacara lain adalah haram dan hendaklah ditinggalkan.”

Aduhai, betapa jahilnya kejahilan yang bersarang di dalam UMNO. Kejahilan yang diertikan kepada kegagalan dalam mengetahui dan mentaati hukum-hukum agama yang mana tarafnya lebih tinggi daripada hukum adat dan warisan. Sebilah keris tiada maknanya jika dijulang sebagai kononya mereka penjulang ketuanan Melayu andai hukum agama dibuang ke dalam jamban.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan