Follow je lah..


Rabu, 23 April 2008

Langkah 'Negara Islam'

Persoalan Karpal Singh berhubung Negara Islam yang ingin dibawa PAS mampu mencetuskan provokasi. Sudah pasti jika media perdana BN mendapat peluang ini, mereka cuba melaga-lagakan isu ini agar pakatan yang sedia ada di kalangan pembangkang goyah.

Perlawaan Nik Aziz kepada Karpal untuk melihat sejauh mana kemajuan dan kesejahteraan pimpinan berteraskan Islam di Kelantan dipandang sepi olehnya (Karpal). Sungguhpun Karpal beriya-iya pula untuk mengingatkan PAS dengan agenda membentuk negara Islam supaya lebih praktikaliti, namun PAS ada cara tersendiri. Dari kenyataan yang seperti itu, PAS sesekali tidak melatah dan berbicara secara hikmah seperti yang diseru di dalam Al-Quran.

Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa, mengingatkan bahawa perdebatan tentang istilah 'Negara Islam' boleh mengelirukan ramai. Ini kerana satu bentuk pemikiran iaitu Islamofobia yang telah wujud di mana-mana mampu memberi gambaran hitam kepada kesucian Islam itu. Demi menjaga kemurnian 'Negara Islam', kita harus memahami 100% konsep dan praktikalitinya.

Usahlah kita berbicara tentang 'Negara Islam' tanpa ilmu yang diturunkan dari guru muktabar. Membahasnya bererti membahaskan satu perintah ALLAH yang agong bertaraf wajib . Oleh sebab itu, diam membicarakan daripada umum lebih baik daripada disalahtafsir oleh mereka yang cetek ilmu bertaraf orang awam.

Hanya ulama' yang telah menghambakan diri mereka kepada ilmu-ilmu Islam lagi benar-benar arif berhak untuk memperkata 'Negara Islam'. Bukan ahli politik atau ahli perundangan, tetapi ahli agama. Bagaikan kata pepatah, hanya jauhari mengenal manikam. Tersilap kata musibah akan menikam.

Terang lagi jelas, Islam membawa kesejahteraan. Anggapan atau persepsi buruk kepada Islam perlu diberi penerangan dengan terang lagi berdalil supaya kefahaman Islam meresapi setiap anak Adam. Kehadiran PAS untuk memperjuangkan Islam amatlah diperlukan dan PAS menjadi aset terpenting. Islam itu luas skopnya samada dari sekecil-kecilnya perkara seperti soal makan sehinggalah perkara sebesar-besarnya seperti kenegaraan. Membawa Islam bererti membawa keseluruhan Islam tanpa ada yang tercicir walaupun sekulumit.

Islam menerangi jiwa-jiwa yang kelam dan kotor. Jika dahulu Mekah berada dibawah zaman kegelapan, dengan hadirnya Islam, Mekah bergemerlapan bercahaya yang datang dari keimanan. Apabila iman tersemai, Islam mudah dimiliki. Sebagaimana Angela Collins, beliau berjaya menemui Islam:



Islam adalah untuk semua dan menjadi rahmat bagi sekalian alam. Islam bangkit dicelah-celah kekufuran sehingga akhirnya tertegak sebuah Khalifah Islamiyah. Pendek kata, kami sokong Negara Islam!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan