Follow je lah..

Jumaat, 11 April 2008

فذکر ان الذکر تنفع المومنین ١

(Mulai Jumaat tarikh ini, ruangan zikrulmaut akan dimasukkan ke blog ini, Insya-ALLAH)

"Katakanlah (wahai Muhammad): Sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah Yang Mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia memberitahu kepada kamu apa yang kamu telah lakukan (serta membalasnya). "
Al-Jumu'ah: 8

  • Sudahkah aku bersedia untuk bertemu dengan ALLAH Taala saat ini?
  • Berapa banyakkah bekalan yang telah ku bawa untuk persediaan berhadapan denganNya kelak?
  • Apakah bekalan yang ku bawa semakin berkurang lantaran kejahilan melayani kehinaan dunia ini?
"Lontaran soalan yang menyentak diriku di khayalan kehidupan ini. Kerana ku pasti akan pergi jua, meninggalkan sebuah persinggahan."

Kematian adalah kesudahan jalan cerita bagi setiap kehidupan. Walaupun bersembunyi di dalam konkrit besi yang tebal, kematian pasti akan datang mengundang. Biarpun datangnya tidak diundang, tetapi datangnya memerlu persediaan. Berlarilah sehingga ke hujung bumi ini, kematian pasti datang kepada menemui kita.

Saat perpisahan antara roh dan jasad adalah sebuah perpisahan yang menyedihkan. Umpama meninggalkan sebuah kereta yang cukup berjasa dan berjuta kenangan kepada kita. Tetapi kini adalah meninggalkan jasad yang terkujur kaku. Setiap pergelangan pada sendi akan mengucapkan 'selamat tinggal' masing-masing sesama mereka. Berpisahlah pergelangan kaki dengan diantara kedua-duanya dan begitulah jua tangan di antara kedua-dua sendinya.

Perpisahan ini adalah peprisahan yang sementara. Apabila di mahsyar, kaki dan tangan akan bertaut sesama mereka dan bertemu kembali sebagai saksi di Mahkamah Rabbul Jalil. Penyaksian yang jujur dari anggota badan membuktikan segala perbuatan kita di dunia ini. Mulut telah tertutup kunci. Memikirkan tatkala kita itu, atas semua perkara yang telah ku lakukan, ketika tangan dan kaki ku mula berkata-kata, air mataku jatuh ke pipi.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan