Follow je lah..


Selasa, 8 April 2008

Majlis Kesyukuran


Sabah dan Sarawak telah mengemukakan beberapa tuntutan dan mungkin juga ugutan kepada Dolah. Dalam tempoh seminggu, Dolah telah terpaksa pergi ke Sabah sebanyak dua kali untuk merungkaikan kemelut di Sabah. Setelah kemenangan BN yang tipis, rekod menunjukkan bahawa banyak kemenangan disumbang dari BN Sabah dan Sarawak. Sungguhpun demikian, Kota Kinabalu dan Kuching yang merupakan ibu negeri bagi negeri-negeri tersebut bukan lagi milik mereka.

Pucuk dicita ulam mendatang. Begitulah dapat menjelaskan bagaimana Sabah mahupun Sarawak yang banyak membantu BN pusat untuk terus kekal memerintah berdasarkan majoriti mudah. Persampadan semula akhirnya seperti jerat memakan tuan. Kemengan yang disumbangkan kepada BN pusat bukanlah kemenangan percuma begitu sahaja. Melihat tuntutan BN Sabah, mereka telah membuat beberapa tuntutan yang meresahkan Dolah dan sekutunya.

Antaranya ialah ingin menambahkan lagi bilangan anggota dalam kabinet Dolah, memberi sokongan kewangan atas nama pembangunan dan lain-lain lagi. Sebelum ini, kabinet dari Sabah dan Sarawak tidak ramai, tetapi apabila BN Sabah dan Sarawak meraih banyak kerusi Parlimen, rupa-rupanya ada udang di sebalik batu pada kemenangan itu.

Paling membebankan Dolah untuk melakukan pertimbangan ialah menambah lagi bilangan menteri yang dari Sabah dan Sarawak. Sekaligus perkara ini akan mengganggu keseimbangan barisan kabinet ilham Dolah Badawi. Itulah suratannya. Semenanjung Malaysia kini merupakan paksi kepada Pakatan Rakyat (PR) kerana kejayaan PR memenangi negeri-negeri strategik memeberi peluang kepada BN Sabah dan Sarawak. Jika Putrajaya pada PRU lepas jatuh kepada PAS, maka tamparan hebat buat Dolah yang mungkin memaksa Dolah untuk berpindah pusat pemerintahan di Sabah atau Sarawak.

Semalam, majlis kesyukuran diadakan dengan menjemput Dolah selaku Presiden. Majlis Kesyukuran seperti itu hanya sindiran atau ingatan buat Dolah akan tuntutan-tuntutan mereka itu. Jika dilihat pada gambar diatas, majlis kesyukuran itu seperti majlis makan malam sahaja. Dalam erti kata lain, majlis itu tidak dijalankan dengan penuh Islam Hadhari.

Pada masa yang sama, bertempat di Mines, kediaman Tun Dr. Mahathir (TDM), TDM tidak meninggalkan peluang untuk mengadakan majlis kesyukuran juga. Alhamdulillah, majlis yang dijalankan kelihatan lebih Islamik, dan meriah. Wajah keceriaan jemputan dapat terpancar. Jelas sekali, majlis kesyukuran TDM ini berbeza dengan majlis kesyukuran Dolah di Sabah. Antara aktiviti yang dijalankan di kediaman TDM ialah solat berjemaah, doa, dan jamuan. Kemesraan yang diberikan oleh tuan rumah menambahkan lagi rasa kasih dan sayang sesama mereka.

(Sila klik di sini untuk melihat lebih banyak gambar)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan