Follow je lah..


Rabu, 9 April 2008

Isu Binatang Itu Di Sepang

Isu 'binatang' itu ialah isu yang tidak sedap disebut dan memualkan. Harapnya dengan isu semasa itu yang sedang menjadi buah mulut, saudara memahami binatang apakah yang di maksudkan ini.

Seperti biasa media perdana UMNO akan terus menyerang semua negeri PR. Hidup mereka tidak tenang selagi kedengkian mereka bersarang pada segala usaha PR membangunkan negeri dan memberi khidmat kepada rakyat. Dengan harapan kerajaan negeri PR goyah lebih-lebih lagi apabila mempermaikan sentimen agama dan perkauman.

Penternakan 'binatang' itu dilihat sebagai satu dosa yang paling besar oleh mereka. Lebih besar dari dosa Lina Joy yang mana BN-UMNO tidak langsung memberi perhatian akan kes itu. Sememangnya mereka mengetahui, Malaysia bukan hanya didiami oleh orang-orang Melayu, tetapi ada juga orang-orang Cina. Dalam konteks ini, keadilan mestilah diberikan sebaiknya kepada mereka sewajarnya. Maka jika kerajaan Selangor menunaikan hak orang-orang Cina, ia adalah sebahagian dari keadilan.

Isu ini adalah hasil najis yang dibawa oleh BN Selangor dan PR Selangor terpaksa membersihkan sebaik-baiknya. Penafian Khir adalah penafian berhelah. Najis BN Selangor ini mestilah dibersihkan jika tidak ia akan membawa kekotoran kepada negeri Selangor.

Projek 'binatang' ini perlu diteruskan oleh kerana Khir yang meluluskannya pada 30 Januari 2008. Maka kini tanggungjawab kerajaan PR ialah memastikan projek itu mematuhui peraturan dan tidak mendatangkan pencemaran sepertimana yang berlaku di Melaka dan Negeri Sembilan apabila BN gagal menguruskan kandang itu sebaiknya.

Negeri Selangor sebuah negeri maju maka perlu menguruskan segalnya mengikut rentak kemajuan. Dalam menguruskan kandang 'binatang' itu, teknologi dari Jerman telah dibawa sebagai manual pengurusan. Pengurusan dari Jerman ini telah dikaji dan dianalisa mempunyai tahap kecekapan dan kebersihan. Lebih baik mempunyai kandang yang termaju daripada mempunyai kandang yang uzur dan jijik sehingga boleh merebak penyakit dan virus Nipah seperti yang berlaku di Negeri Sembilan.

Kemelut yuang berlaku ini langsung tidak memberi ruang kepada kerajaan negeri Selangor membuat penerangan. Apa yang sebaliknya berlaku, suara-suara NGO dan sebagainya yang diberi peluang untuk bersuara. Kesempatan untuk kerajaan negeri memberi penerangan telah dirampas dan akhirnya rakyat menerima maklumat yang tidak tepat. Kesimpulannya, peranan rakyat sekarang ialah jangan merujuk kepada satu pihak sahaja apabila berhadapan situasi seperti ini.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan