Follow je lah..


Isnin, 16 Jun 2008

Bersegera Ke Putrajaya


Ada 3 bulan lagi menuju ke bulan Julai tahun ini. Pakatan Rakyat sudah pun menggerakkan strateginya untuk 'menawan' pusat pentadbiran Barisan Nasional di Putrajaya. Tiga bulan yang akan dilalui ini pasti tidak akan terasa begitu lama.

Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang muka baru mungkin sudah mula membiasakan diri dengan persidangan di Parlimen. Boleh juga dikatakan buku perlembagaan telah jua di'khatam'. Semua ini memastikan Ahli Parlimen untuk lebih bersedia dan mempunyai ilmu yang cukup ketika bila kita mentadbir negara nanti.

Kehadiran Anwar untuk menjadi Ahli Parlimen atau Perdana Menteri bagaikan sudah dapat dirasai. Beliau telah pun mendapat kebenaran untuk beratanding dalam pilihanraya. Tambahan pula, SPR memberi tahu petugasnya supaya bersedia akan wujudnya pilihanraya kecil. Faktor Anwar seharusnya BN tidak memandang rendah.

BN yang kini seumpama telur dihujung tanduk sahaja. Malah bertambah teruk apabila mantan Presiden sendiri yang keluar parti. Maka dalam keadaan sebegini, jika Anwar 'masuk' dan Ahli Parlimen tukar kepada parti Pakatan Rakyat, memang sah Putrajaya akan ditakluki.

Namun Dolah tidak berdiam sendiri sahaja apabila menyedari bahana ini. Soal peralihan kuasanya atau dalam bahasa pasar kita katakan perletakan jawatannya memberi makna. Dolah sekarang macam beriya-iya mahu letak jawatan. Ini mungkin kerana mahu menyelamatkan survival BN dan UMNO. Siapa dahulu yang akan menjadi PM selepas Dolah, Najib ataupun Anwar?

Nah, Dolah sudah tidak kisah lagi tindakannya itu popular atau tidak popular. Sememangnya beliau sudah tidak popular lagi samada dalam atau luar negeri. Sekarang apa sahaja yang boleh dilakukan, teruskan sahaja. Sukar baginya pada keadaan seperti ini.

Kata Anwar ketika di Pulau Pinang, "Kita harus bergerak ke Putrajaya secepat mungkin". Perjalanan kita semakin hampir ke Putrajaya. Jika kita sudah berjaya 5 negeri, Putrajaya akan melengkapkan lagi kepada 14 negeri semuanya.16 September 2008.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan