Follow je lah..

Sabtu, 13 September 2008

ISA Bukan Main-main

Setakat ini yang terbaru tiga orang yang pro-pembangkang telah ditahan dibawah ISA. Sesiapa yang menghasut sama ada dalam blog, media cetak atau elektronik, dan lebih-lebih lagi tidak menyokong kerajaaan berhadapan besar dengan ancaman ISA ini. Sekaligus dengan adanya akta ini barangkali dapat 'mengecut perut' bloggers dan penyokong atau penggerak pembangkang.

Ujar Abdullah ISA tidak digunakan sewenang-wenangnya. Tetapi bala dari ISA itu cukup meresahkan dan menyusahkan. Anda tidak akan tahu kenapa ditahan, tiada perbicaraan atau pembelaan, tiada pengetahuan akan nasib diri, dan fikiran akan terus ditekan.

Kita tidak boleh nafikan bahawa kita mungkin terlepas dari akta itu. Mulai sekarang mungkin ada lagi yang sudah tersenarai untuk di bawa ke kem tahanan ISA. Mungkin untuk 3 bulan, 3 tahun, atau bertahun-tahun. Rakyat menjadi tertekan dek kerana wujudnya bayangan seperti ini.

Sekarang di bulan Ramadhan yang berkat mari kita berdoa agar kezaliman terhenti dan kebenaran dimiliki. Sungguhpun ada orang seperti KJ yang suka kepada ISA, namun ia tetap seperti hantu yang meninggalkan rasa takut seseorang jika berhadapan dengannya. Sesiapa yang ingin bebas, tiada bebas sepenuhnya untuk diri anda dalam dunia ini. Tetapi sekatan kebebasan itu mestilah adil dan munasabah.

Harapnya dalam masa terdekat ini, apabila 16 September menjadi impian yang terlaksana, ISA akan terhenti pada tarikh itu. Tahanan ISA akan dibebaskan untk hidup makmur, aman dan sentosa.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan