Follow je lah..


Sabtu, 19 Januari 2008

"Puasa Hari Asyura menghapuskan dosa satu tahun yang lalu."

10 Muharam 1429 Hijrah
Pernah mendengar Hari A'ssyuro? Hari yang kesepuluh dalam bulan Muharram. Apa yang istimewanya pada hari ini?

10 Muharam adalah hari yang mulia bagi umat Islam. Kemuliaan yang diberi ini bukan sahaja diberikan kepada umat Nabi Muhammad S.A.W., tetapi termasuklah umat Nabi Musa A.S (Bani Israel) kerana mereka menyambut kemenangan daripada Firaun. Hadith telah menyebut lebih awal akan hal ini:

"Sewaktu Rasulullah s.a.w tiba di Madinah, baginda mendapati
orang-orang Yahudi berpuasa pada hari Asyura. Ketika ditanya tentang puasa merekaitu, mereka menjawab: "Hari ini adalah hari kemenangan yang telah diberikan oleh Allah kepada Nabi Musa a.s dan kaum Bani Israel dari Firaun. Kami merasa perlu untuk berpuasa pada hari ini sebagai suatu pengagungan kami padaNya." Lalu Rasulullah s.a.w bersabda: "Kami lebih berhak daripada kamu dan Nabi Musa dalam hal ini." Kemudian baginda memerintahkan para Sahabat supaya berpuasa pada hari tersebut."
(Sahih - Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Beruntungnya jika kita berpuasa pada hari ini. Sebagaimana Rasulullah memerintah untuk berpuasa kepada sahabat, seharusnya juga kita berpuasa. Kelebihan bagi orang yang berpuasa ini ialah diampunkan dosa.

Kelebihannya ialah dihapuskan dosa setahun yang lalu, berdasarkan sebuah hadith dari Abu Qatadah, katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:

"Puasa Hari Asyura menghapuskan dosa satu tahun yang lalu."
(Sahih - Riwayat Muslim)

Juga diriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a, di mana beliau pernah ditanya mengenai masalah berpuasa pada hari Asyura. Beliau menjawab:

"Aku tidak pernah melihat Rasulullah s.a.w berpuasa sehari pada hari Asyura kerana mencari kelebihan iaitu fadhilat yang tidak ada pada hari-hari yang lain selain dari hari ini. Aku juga tidak pernah melihat Rasulullah s.a.w berpuasa sebulan penuh kecuali pada bulan ini, iaitu bulan Ramadan."
(Sahih - Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Inilah peluang keemasan bagi kita. Kita perlu menganjurkan majlis berpuasa dan berbuka bersama di setiap peringkat bermula dari kekeluargaan sehinggalah petadbiran organisasi.
Mudah-mudahan keberkatan itu akan diperolehi.

Untuk berpuasa, kita hendaklah berpuasa dahulu pada 9 Muharam diikuti 10 Muharam. Ini bertujuan untuk membezakan kita daripada Yahudi dan Nasrani.Hadith dari Ibnu
Abbas r.a. katanya:

"Semasa Rasulullah s.a.w. berpuasa pada hari 'Asyura dan memerintahkan orang agar berpuasa pada hari itu, mereka berkata: "Ya Rasulullah, ia adalah suatu hari yang dibesarkan oleh orang Yahudi dan Nasrani." Maka jawab Nabi: "Jika datang tahun hadapan, Insya-Allah, kita berpuasa pada hari kesembilan." Kata Ibnu Abbas: "Maka belum lagi sampai tahun hadapan itu, Rasulullah s.a.w. telah wafat."
(Sahih - Riwayat Muslim)

Disamping itu, terdapat juga amalan yang lain seperti mengasihi anak yatim. Malah hari ini dipanggil juga hari anak yatim. Masya Allah. Nabi anak yatim dan anak yatim mereka berbeza dari kita yang mempunyai Ibu dan Bapa.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan