Follow je lah..

Sabtu, 26 Julai 2008

فذکر ان الذکر تنفع المومنین-١١

Kita akan mati pada bila-bila masa. Entahkan esok atau lambat lagi. Hakikatnya setiap yang hidup seperti kita sekarang kelak kita akan mati. Sesungguhnya tiada siapa yang dapat lari daripada kematian itu.

Kita harus bersedia setiap masa akan bagaimanakah mati kita nanti. Persiapan itu ada pada dua wajah iaitu persediaan hati dan fizikal. Kesemua ini sangat penting bagi kita yang bergelar seorang insan.

Dari segi fizikal, kita mampu meperolehinya, setiap orang yang mati akan diselimuti kain kafan. Maka kain tu akan menjadi pakaiannya tatkala tinggal di alam perkuburan. Itulah harta yang dibawa kedalamnya,

Persedian hati bukan semua boleh dimiliki. Hati yang penuh rahsia tidak mungkin dapat diketahui oleh insan lain tatkala kematiannya. Maka hati inilah yang sangat penting. Biarlah kematian kita berada dalam keadaan kita redha kepada ALLAH dan ALLAh redha kepada kita.


Hidup yang kekal adalah di hari akhirat nanti. Pada masa itu kita berpeluang untuk menikmati nikmat yang selama-lamanya. Di situlah negeri atau kehidupan kita yang sebenar. Cuma untuk memperolehi itu, kita perlu berkerja kuat untuk mendapat redha Ilahi.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan