Follow je lah..

Isnin, 4 Mei 2009

Oi..Main Bomoh Ka?


Dalam sebuah hadis, Nabi Muhammad S.A.W. ada bersabda:

”Jauhilah diri kamu daripada tujuh dosa yang boleh membinasakan.Baginda ditanya:”Apakah dosa itu wahai Rasulullah?” Baginda berkata:" Syirik kepada Allah, sihir, membunuh jiwa yang diharamkan oleh Allah melainkan dengan jalan yang benar, memakan harta anak yatim, memakan riba, lari dari medan pertempuran perang dan menuduh perempuan yang suci melakukan zina.”

Riwayat Muslim

Perbuatan bomoh (sihir) adalah haram dan berdosa besar. Orang yang mengamalkan dan mempelajarinya adalah turut berdosa. Apatah lagi mahu meminta bomoh. Dosa besar ini juga akan menyebabkan rosak aqidah atau tergelincir dari landasan yang benar (Islam).

Memang orang melayu (termasuk jawa, siam, dan mamak) dan sihir sudah lama dikaitkan sejak dari dahulu lagi. Sehingga sekarangpun masih ada yang menggunakannya untuk tujuan jahat dan merosakkan seseorang. Sekiranya orang yang buat dan meminta sihir itu melakukannya (sihir) ia telah syirik.

Ini kerana sihir itu terang-terangan meminta pertolongan dan pergantungan selain daripada ALLAH. Bersubahat dengan jin dan syaitan tiada lain melainkan satu kerugian yang akhirnya berkesudahan dengan balasan neraka. Andai pemimpin yang terdesak dan tergamak menggunakan sihir, mengikut hukum dia telah jatuh syirik. Pemimpin yang seperti ini wajib dilucutkan jawatannya.

Isu bomoh dalam krisis terbaru Perak mesti diambil perhatian dengan selanjutnya. Perbuatan ini jelas melanggar hukum agama. Biarpun Zambry menafikan sekeras-kerasnya malah men'jijik'kan ADUN PAS tersebut, siasatan mesti dilakukan. Kita boleh mengetahui siapa yang menghantar bomoh itu kerana ada buktinya. Malah, makhluk halus yang digunakan itu juga boleh menunjuk siapa yang menghantarnya.

Lagi dua hari sahaja menanti persidangan dewan negeri Perak. Jika dahulu YB Pakatan dihambat dari menggunkan dewan dan bersidang dibawah pokok, apakah ia akan berlaku semula? Kita harap BN Perak janganlah lagi mengeruhkan keadaan yang sudah keruh di Perak kerana rakyat tidak mahu menangguk di air yang keruh. Rakyat Perak bangkit!

2 ulasan:

fit@blonc berkata...

hhmm..
ape cer?

the hazim berkata...

fit: salam, fit nak cerita apa?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bacalah juga:

Lawan Tetap Lawan